A hazai vendéglátás titkai: ki, hol, mennyit és miért költ?

Megosztás

Többek között ez is kiderül abból a reprezentatív kutatásból, amely a magyar tulajdonú, vendéglátással, rendezvényszervezéssel és hotelüzemeltetéssel foglalkozó Eventrend Group megbízására készült el 2024 őszén. A közvéleménykutatás azt is megállapítja: a férfiak jobban élvezik az életet.  

Íme, a kutatás első részének fontosabb megállapításai röviden:

1.         A gasztro-élet csúcsán a fiatal férfiak állnak! A vendéglátóhelyek leglelkesebb látogatói a diplomás, 18-29 év közötti, átlag feletti jövedelmű férfiak, akik nemcsak enni szeretnek, hanem élményeket is keresnek.

2.         Ünnep és barátság: mi hajt minket a vendéglátóhelyekre? A kutatás szerint legtöbben személyes ünnepek (36%) és baráti találkozók (35%) miatt látogatnak el éttermekbe. Az otthoni főzés helyetti kényelem azonban csak a vendégek 14 százalékát vonzza.

3.         A „rántott sajt” ideje lassan lejárt. A „mentes” ételek már minden hetedik látogató számára fontosak. Az éttermek kreativitása és az egészségtudatosság egyre inkább teret nyer. A rántott sajt mindig sláger, nincs vele baj. Csak nem jelent megoldást a sokféle igényre.

4.         Mi alapján döntenek a vendégek? A barátok ajánlása a legmeggyőzőbb érv (61 pont), míg az éttermek hírneve kevésbé, az éttermi szakértők véleménye pedig csak egy szűk kisebbség számára jelent útmutatást, a túlnyomó többség nem az ilyen jellegű vélemény alapján határoz.

5.         Mennyi az annyi? Átlagosan 8500 forintot tartanak a magyarok elfogadhatónak egy éttermi fogyasztásért, de a budapestiek és az élménykeresők ezt túllépik. Mindent egybevetve, fejenként, havonta átlagosan 23 240 forint az elfogadható költés a vendéglátóhelyeken.

6.         „Ki dönt?” – avagy inkább a férfiak szava a döntő… Bár a háztartások nagy részében a nők a szervezők, döntenek a nyaralásról, a pihenésről, hogy hol és mennyi ideig, az étteremválasztás mégis inkább a férfiak kezében van. A családi kupaktanács azonban mindent felülmúl, 81 százalék közösen határoz a kiválasztandó vendéglátóegységről.

7.         A vendéglátóhelyek triója:

  • Az alkalmi vendégek (51%) ritkán, ad hoc módon választanak.
  • Az étkezésorientáltak (30%) gyakrabban járnak, de kevésbé ragaszkodnak kedvenc helyeikhez.
  • Az élménykeresők (19%) az igazi gasztro-kalandorok, akik hajlandók többet költeni egy exkluzív élményért.

8.         Miért nem dolgozunk kávézókban? A „home office” kategória meglepően alacsony népszerűsége (2%) azt sugallja, hogy a hazai vendéglátóhelyek atmoszférája még nem ideális a munkahelyi produktivitáshoz.

9.         „Drágának tartjuk, de azért bírjuk a tempót!” – így látják a magyar árakat a vendégek. A megkérdezettek majdnem fele (45%) szerint a hazai vendéglátóhelyek árai még elfogadhatók, de majdnem ugyanennyien (42%) úgy vélik, hogy egyszerűen túlárazott minden. Akadt néhány „luxusfogyasztó” is, akik azt állítják: Magyarországon még mindig olcsóbb étterembe járni, mint Nyugat-Európában – mindannyian vastagabb pénztárcával a zsebükben nyilatkoztak így.

E kutatás szerint a vendéglátás igazi aranybányája a fiatal, tehetősebb férfiak csoportja, akik az élményekért és prémium minőségért hajlandók mélyebben is a zsebükbe nyúlni. A trendekből világosan látszik: a magyar vendéglátóiparnak érdemes továbbra is a különleges élményekre és a minőségi ajánlatokra koncentrálnia!

Aktuális

Tovább növelné a visszaváltást a MOHU

Az italos palackok új visszaváltási rendszerének első évi tapasztalatairól...

Koreai és japán autók javításában az élen

Magyarországon az Autó Caro Kft. 25 éves tapasztalattal biztosítja...

Továbbra is számos élménnyel várja a látogatókat a Sóvidék

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima-díjas turisztikai szakújságíró ezúttal...

Május végéig tart a Fülemülék éjszakája programsorozat

Idén is megrendezik a Fülemülék éjszakája országos rendezvénysorozatot: a...

Az áramszámla határozza meg, hogy érdemes-e napelemet és energiatárolót telepíteni

A Csabacast alumíniumöntvényeket készítő cég telephelyén egy már meglévő...