„Helló Budapest!”

Megosztás

 Így köszöntötte június 1-én a fővárosiakat a BYD elektromos busz átadó rendezvényén a BKK munkatársa, aki, mint mondta a járművet két hétig tesztelik a budapesti forgalomban, és ingyenesen lehet kipróbálni.

Fotó: Örmény Viktória

A BKK munkatársa szerint a 2050-es klímacélokhoz elengedhetetlen, hogy mérsékeljék a károsanyag kibocsátását és javítsák a város légszennyezettségi szintjét. Ennek egyik eszköze lehet, hogy a régi környezetszennyező autóbuszokat új, a jelen és a jövő kihívásainak eleget tevő elektromos autóbuszokkal váltsák ki. Az Arriva busszal közösen 100%-ban elektromos járműveket teszteljen a fővárosban, ennek részeként érkezett Budapestre a BYD elektromos busz. Célja, hogy Budapest és a bolygónk zöldebb legyen.

Fotó: Örmény Viktória

A BKK munkatársa közölte, hogy fontos számukra, hogy a környezetkímélő alternatívákat népszerűsítsék. Szeretnék, ha a budapestiek minél többször utazhatnának olyan járművel, amely nem ad ki káros anyagot. a 2019- ben elfogadott közgyűlés által elfogadott mobilitási terve szerint jelentős hangsúlyt kap a környezetbarát közlekedések népszerűsítése. Például megújították a budapesti trolibusz flotta, és közel 100 alacsonypadlós villamos közlekedik a városban. Ennek kertében fejlesztik Budapest kerékpáros infrastruktúráját is, amely az egyik legjobb lehetőség arra, hogy károsanyag kibocsátás nélkül közlekedhessünk a fővárosban.

A BKK részéről nem a BYD járművolt az első elektromos busz, mivel folyamatosan több buszt is tesztel a lakosok segítségével, hogy a visszajelzéseik alapján eldönthessék, melyik autóbusszal közlekednek a fővárosiak legszívesebben.

Karácsony Gergely a Mol Bubi átadóján, Fotó: Örmény Viktória

Nemrégiben tesztelték a MAN, illetve a Mercedes Benz Citaro járműveit, és két hete átadták a felújított Mol Bubi elektromos kerékpárparkot is, melyről szintén nagyon pozitív visszajelzést kaptak a használóktól.

Mol Bubi átadó, kollégák Fotó: Örmény Viktória

Az átadáson szerettünk volna riportot készíteni a busz sofőrével, de szerénysége nem tette ezt lehetővé, ezért a hét éves Martint és kishúgát kértem fel, hogy hasonlítsuk össze az elektromos buszt egy hagyományossal.

Az első nekifutásunk alkalmával ez a tervünk dugába dőlt, ugyanis a tesztelendő busz 06.06-án műszaki okokra hivatkozva nem közlekedett. Kérdeztük a BKK Deák téri jegypénztárban mit lehet tudni róla, de tőlük a „tegnap még működött”, illetve a „lehet nem bírta a pesti utakat” információt kaptuk. Ezután kérdeztük a sajtó munkatársait, akiktől este 9 óra után érkezett válasz, miszerint „Holnap már jár a busz. Sajnos a jármű tesztelés alatt áll, ezért az adatai egyelőre nem nyilvánosak”. Várjuk a tesztelés eredményét, addig is szerettük volna mi is „ellenőrizni” a pesti utakat.

A nyitóképünket a 7éves Martin készítette tabletével.

Fotó: Örmény Viktória

A hagyományos 105-ös busszal a Béke tértől a Deák térig utaztunk, majd a Clark Ádám tértől a Béke téren ért véget utazásunk.

Fotó: Örmény Viktória

Az első, ami segítségeimnek feltűnt, hogy szép nagy (12méter hosszú és 76 utas befogadására alkalmas), majd a nagy zöld elektromos jel. Három ajtós, alacsonypadlós, melyet képekkel is jeleznek már rögtön a jármű elején-babakocsi! A teljes hatótávolsága egy feltöltéssel 300Km. Bár magyar városokban már bizonyították, de mi csak a Clark Ádám tértől a Béke térig utaztunk. Az Arriva munkatársa szerint a feltöltéséhez 3-3,5 óra elegendő. Ez a 100% -ra elegendő, és 20% töltöttségig engedik vissza a lemerítést. 348 Kw órás akkumlátor csomag van. A pécsieknél 10 BYD elektromos jármű jár már az utakon, az ő jelzéseik szerint 1 alatt van a Kw óra/ Km – es fogyasztása, ez akkumlátor kapacitásban ez valósan 300.

A jármű ára specifikáció függő. Az elektromos járműveknél inkább élettartamot kell számolni. Az elektromos járművek másfélszer, kétszer annyiba is kerülhetnek, mint a hagyományos meghajtású autóbuszok, az élettartam és a fenntartási költsége jóval alacsonyabbra jön ki hosszútávon, 10 évben számolva jelentős megtakarítást tudnak elkönyvelni.

Tesztelőimmel ebből az információból annyit vettünk észre, hogy a busz közlekedik. A tér nagyon tágas volt, utas alig rajta, így ők szinte az összes ülést kipróbálhatták. Az ülések elrendezése is barátságos volt, mert a szintkülönbségek miatt jól átlátták mi történik elől. A széles, zöld színű ülések kényelmesek voltak és a gyerekek a mókás hangot még este is utánozták, ahogy a jármű jelezte az ajtó nyílását. Az is pozitívumként számított, hogy minden ülésnél volt leszállás jelző gomb. Kifejezetten tetszett a nagy képernyő, amin nem mese jött, így került elő a tablet, amiről a Magyar népmesék kiválóan hallatszott. „A régi busztól ez sokkal-sokkal jobb, mert nem csak, hogy nem volt olyan büdös füstje, de a busz szebb is és finom benne a levegő.”- dicsérte a járművet a 4éves Mimike.

Martin és Mimike, Fotó: Apuka

Kis tesztelőim szeretnék még sokáig használni a járművet, vagyis mi még biztosan fordulunk vele egy kört!

Aktuális

Ismét háromnapos ingyenes jazzfesztivált rendeznek Székesfehérváron

Minden ami jazz, pop, funky és világzene Székesfehérvár belvárosában,...

Tovább növelné a visszaváltást a MOHU

Az italos palackok új visszaváltási rendszerének első évi tapasztalatairól...

Koreai és japán autók javításában az élen

Magyarországon az Autó Caro Kft. 25 éves tapasztalattal biztosítja...

Továbbra is számos élménnyel várja a látogatókat a Sóvidék

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima-díjas turisztikai szakújságíró ezúttal...