Dugódíjat a városba!

Megosztás

Más városokban már működik a dugódíj. Továbbra is bevezetését követeli a Levegő Munacsoport.- adták hírül oldalukon.

A Levegő Munkacsoport nemrég petíciót indított, arra kérve a Fővárosi Önkormányzatot, hogy készítsen megvalósíthatósági tanulmányt egy minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíjról. A kilométer- és szennyezésarányos díjból származó bevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részben pedig a környezetkímélőbb közlekedésre fordítanák. A kezdeményezést azzal indokolják, hogy a jelenlegi mértékű gépjárműforgalom Budapesten nem fenntartható, ellehetetleníti a budapestiek mindennapi életét, és sok megbetegedésért, korai halálozásért felelős.

Szinte minden város küzd a világban az erős gépjárműforgalommal járó problémákkal: az Európai Bizottság adatai szerint csak a torlódások az Uniónak évente közel 100 milliárd euró veszteséget okoznak. Ugyanakkor már sok példa van arra, hogy az autóhasználatra kivetett helyi díjak előnyösek a városok számára.

Európában a legsikeresebb dugódíj-rendszer a stockholmi, amely az időponttól és az év időszakaitól függően változik. Az autósoknak nem kell megállniuk sem, hogy kifizethessék a díjat, egyszerűen automatikusan lefényképezik a gépjárművek rendszámát a városhatáron elhelyezett ellenőrző kamerák, majd a Svéd Közlekedési Hatóság azonosítja a tulajt és a hónap végén kiküldi a számlát. A napi 1-2 eurós díj elég volt ahhoz, hogy az autók 20 százaléka eltűnjön az utakról, ezzel egy biztonságosabb, tisztább és élhetőbb várost létrehozva. A stockholmiak elfogadták a díjrendszert és sokan még csak észre sem vették, hogy változtattak szokásaikon.

“Segítene a forgalmi helyzeten, ha első lépésként Budapest határán is fizettetnénk egy napi néhányszáz forintos díjat. Ha az autóknak csak a 10 százaléka eltűnne az utakról, már attól is sok helyen egyenletesebbé válna a forgalom, kevesebb lenne az araszolás, a dugóban veszteglés. De a fő előnye az lenne egy ilyen Budapest-matrica bevezetésének, hogy tudatilag és gyakolatilag is elősegítené az egész Budapestre kiterjedő útdíj bevezetését” – fogalmaz Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Milánóban a Belváros kombinált dugódíjas és alacsony kibocsátási övezet. A rendszerből származó összes bevételt a tömegközlekedés és a fenntartható mobilitás előmozdítására fordítják. A díj hatására mintegy 30 százalékkal csökkent a városközpontba behajtó járművek száma, nőtt az autóbuszok átlagsebessége és a levegőszennyezettség is mérséklődött.

Londonban úgy döntöttek, hogy a 2003-ban a szűk belvárosban bevezetett dugódíjat egy sokkal nagyobb területre, 379 négyzetkilométerre terjesztik ki (ez Budapest területe közel háromnegyedének felel meg), mégpedig úgy, hogy ebben a zónában napi 12,5 fontot (több mint 5000 forint) kell fizetni minden olyan autó után, amely nem felel meg a korszerű környezetvédelmi követelményeknek.

„Szerte a világon sok példa bizonyítja, hogy az útdíjnak és behajtási díjnak sokkal több az előnye, mint a hátránya. Ezért kérjük Budapest vezetőitől, hogy első lépésként egy megvalósíthatósági tanulmány készíttessenek el. A budapestiek egy zöldebb és tisztább városban szeretnének élni, amihez közelebb kerülnének az általunk javasolt útdíj bevezetésével. Ezt a javaslatunkat már több szakmai fórumon megvitattunk, és az elképzelésünk a szakemberek körében széleskörű egyetértéssel találkozik” – tette hozzá Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Aktuális

Tovább növelné a visszaváltást a MOHU

Az italos palackok új visszaváltási rendszerének első évi tapasztalatairól...

Koreai és japán autók javításában az élen

Magyarországon az Autó Caro Kft. 25 éves tapasztalattal biztosítja...

Továbbra is számos élménnyel várja a látogatókat a Sóvidék

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima-díjas turisztikai szakújságíró ezúttal...

Május végéig tart a Fülemülék éjszakája programsorozat

Idén is megrendezik a Fülemülék éjszakája országos rendezvénysorozatot: a...

Az áramszámla határozza meg, hogy érdemes-e napelemet és energiatárolót telepíteni

A Csabacast alumíniumöntvényeket készítő cég telephelyén egy már meglévő...