A koronavírus és a válság átrendezte az utazási szokásokat

Megosztás

A turizmus- és vendéglátás szektor az elmúlt években erősen kitett volt a környezet kölcsönhatásainak. Először a koronavírus miatti lezárások, majd pedig a válsághelyzet hagyott nyomot az iparágon. A Hotelmentők friss kutatásából az derül ki, hogy hogyan változnak az utazási szokások az események hatására, jelenleg és a közeljövőben mire lehet számítani.

2023 az első olyan év, amikor a világ bármely szegletébe korlátozás nélkül lehet utazni a szokásosnál nagyobb egészségügyi kockázatok nélkül. A kiutazások száma a kedvezőtlen makrogazdasági mutatók, az infláció és az emelkedő energiaköltségek ellenére is dinamikusan növekszik, amit az ebben érintett utazásszervezők is megerősítenek.

A szálláshelyeknek folyamatosan alkalmazkodni kell a változó piaci helyzethez

Általánosságban elmondható, hogy a turisztikai iparág szereplői, ezek közül különösen a hotelek, de a különböző más szállásadók sincsenek könnyű helyzetben. Ez javarészt annak is betudható, hogy ez a szektor nagymértékben kitett a környezet változásainak, így a koronavírus, majd pedig a háborús helyzet következtében kialakult válsághelyzetek nyoma is meglátszott.

Sárvári Krisztina és Máté Balázs a Hotelmentők alapítói, már több évtizede foglalkoznak ezzel a területtel, segítik különböző szállásadókat, elsősorban a szállodákat a sikeres működésben. Azt tapasztalták, hogy napjainkban a hoteleknek, a panzióknak is nehéz alkalmazkodni a folyamatosan változó piaci környezethez, ezért fogyasztói kutatással segítik a belföldi turizmus szereplőinek, ezen belül elsősorban a szálláshelyek munkáját. E kutatásból többek között kiderül az, hogy a fogyasztók milyen motivációval rendelkeznek a belföldi utazással kapcsolatban, és milyen kedvezmények mellett hajlandóak a szállásközvetítők igénybevétele nélkül, közvetlenül foglalni.

Hogyan alakul az utazási kedv?

A Hotelmentők által létrehozott kérdőívet csaknem ezren töltötték ki. Az elsődlegesen megszólított korosztály a 40 év feletti korcsoport volt. A kutatásból megállapítható, hogy ez a korosztály milyen utazási kedvvel rendelkezik, mennyire preferálják a külföldi, és mennyire a belföldi úti célokat (a felmérésben részt vevők 43,3%-a a 41-60 éves korosztály, 45,6%-a a 61-80 éves korosztály, azaz összesen a 88.9%-a 40 év feletti). Ezen megkérdezett csoport 75%-a nyilatkozta azt, hogy a koronavírus alatt szívesebben választott hazai úti célt. Ezt a trendet sok hotel érezte is a koronavírus okozta korlátozások alatt. A kérdőívben azonban a 2023-as év előre jelzéseit is vizsgálták.

A 2023-as szezonra nézve a kérdőív alapján az alábbi tendencia volt megállapítható: a megkérdezettek 33,2%-a nem változtat szokásain, külföldre utazik; 19,3%-uk marad továbbra is a megszokott belföldi úti céloknál; 29,2%-uk viszont a válság hatására változtat szokásain, és az eddigiektől eltérően inkább belföldön nyaral, ami biztató lehetne a hazai turisztikai szolgáltatók szemszögéből nézve. Természetesen még azt is meg kell még említeni, hogy 5,4%-uk jövőre nem tervez utazást.

A kérdőív előrejelzése tehát azt mutatta, hogy a belföldi úti célok jelentősen népszerűbbek lettek. Sárvári Krisztina, a Hotelmentők egyik vezetője azonban – a jelenlegi foglaltsági statisztikák alapján – úgy látja, hogy nem így van. A külföldi nyaralás változatlanul vagy a Covid után ismét vonzó. A kép azonban árnyalt. A nyaralók vásárló ereje meghatározó. A jobb módúaknál elsődleges a határon túli pihenés, de a belföldi szálláshelyekről viszont ők sem mondtak le.

A csak belföldre koncentráló réteg mellett figyelembe kell venni, hogy a külföldi fő utazások mellett több rövidebb belföldi programot is megvalósítanak az emberek, ami viszont 1-3 éjszakás utazások számát növeli. Ez a trend a magasabb vásárlóerővel rendelkező csoport esetében az erős.

Összefoglalva nyaralásként a külföldi úticélok főnyaralásként jelenleg népszerűbbek, belföldi úticélokat inkább a néhány napos pihenés alkalmával választ az emberek többsége.

Mennyit költünk a nyaralásokra?

A kialakult gazdasági helyzetet nem igazán lehet szépíteni: az infláció mértéke rekordokat dönt. Éppen ezért a Hotelmentők kérdőívében arra a fontos kérdésre is kitértek, hogy idén ki mennyit tervez költeni nyaralásra, az előző időszakokhoz hasonlítva. Az alábbi válaszok érkeztek: nyaralni tervezők közel fele azt nyilatkozta, hogy napra és főre ugyanannyit fog költeni az idei nyaralásra is válság ide vagy oda, továbbá 36,3%-uk fog kevesebbet 15,9% pedig többet (napra, és főre kivetítve). Hogy teljesen tiszta képet kapjunk a költésekről, azt is tudni kell, hogy a válaszadók közel felük ugyanannyi napot nyaral idén, 16,9% kevesebbet, és mindössze csak 3,5% többet, valamint 33% pedig az árak függvényében dönti el.

Mi alapján választjuk ki az úti célt?

Érdekes kérdés, hogy az utazók mi alapján választanak szálláshelyet. Sok szállodatulajdonos gondolja azt, hogy a szolgáltatások bővítése nagyobb keresletet teremthet, azonban a Hotelmentők kutatásából az derül ki, hogy a megkérdezetteknek az a legfontosabb szempont, hogy legyenek látnivalók a környéken (62%-nak nagyon fontos, 17%-nak fontos, 13% számára semleges, és csak 5,%-nak nem fontos, 3%-nak egyáltalán nem fontos ez a szempont). Valamint szintén sokaknak fontos szempont a reggelizési lehetőség, valamint a jó minőség éttermek. A hotelen belüli programlehetőségeket a legtöbben semleges fontosságúnak ítélik (a megkérdezettek 13%-nak nagyon fontos, 14%-nak fontos, 25% semleges, 18% nem fontos, 30% egyáltalán nem fontos), kiemelkedő az az adat is, hogy a megkérdezettek 34% nagyon fontos, hogy legyen wellness részleg.

A válaszok, azt a tényt erősítik, hogy a belföldi utazók fontosnak tartják az árnak megfelelő minőségű szolgáltatásokat, de szabadidő eltöltésének fontos eleme a szálláshelyen kívüli programlehetőség.

Még mindig a Balaton a legnépszerűbb úti cél?

Nincsen abban semmi meglepő, hogy a Balaton partja nyaranta nagy népszerűségnek örven, bár az eddigi nyári adatok mutatnak visszaeséseket. Ennek ellenére a megkérdezettek legtöbbje Balatonnal kapcsolatos kifejezésekkel válaszolt arra a kérdésre, hogy hogy ’Amennyiben magyarországi utazását tervezné, mi lenne az, amit elsőként beírna a Google-ba?’ Ezen túl erre a kérdésre válaszként sokan konkrét városneveket írtak, de olyan kifejezéseket is többen használtak, mint „Magyarország legszebb kirándulóhelyei”; „Olcsó szállás Magyarország”; „Melegvizes fürdési lehetőség”; „Booking.hu”.

Hogyan lehet elkerülni az OTA rendszereket szállásadóként?

Számtalan hazai szálláshely használ különböző OTA szolgáltatókat a szállás közvetítésére, azonban ez egy költséges megoldás. A megkérdezettek 60,5% azonban tapasztalta már, hogy direkt foglalás esetében, azaz ha a kiszemelt szállodánál közvetlenül foglal, olcsóbbak az árak. Hivatalosan az ilyen szállásfoglalókkal kötött megállapodás nem ad a hoteleknek lehetőséget arra, hogy olcsóbb árakkal dolgozzanak direkt csatornáikon, de bizonyos kedvezményeket adhatnak.

Ezért a Hotelmentők szakértője Sárvári Krisztina a kérdőívvel azt szerette volna kideríteni, hogy mely kedvezmények jelentenek értéknövelt ajánlatot a vevők részére.

A válaszok megoszlása nagyon eltérő, más és más kedvezmény érdekli az utazó közönséget: 27,5%-a következő foglalás esetén 10 százalékos kupon; 25,9%-a late check out/early check in; 23,1%-a ajándék masszázs, 20,2%-a pedig az ajándék reggeli mellett tette le a voksát, és ami meglepő, hogy például ajándék pezsgőt csupán a megkérdezettek 3,3%-a választotta.

Összességében elmondható, hogy azok a szálláshelyek alkalmazkodtak a megváltozott fogyasztói igényekhez, amelyek körültekintő árazásra és a szolgáltatások minőségének emelésére helyezték a hangsúlyt a szállodai szolgáltatások mennyiségének növelése helyett. Így ők várhatóan jövedelmezően zárhatják az évet.

Ugyanakkor számos szálláshely komoly értékesítési nehézségekkel küzd, még a főszezonban is.

Aktuális

Ismét háromnapos ingyenes jazzfesztivált rendeznek Székesfehérváron

Minden ami jazz, pop, funky és világzene Székesfehérvár belvárosában,...

Tovább növelné a visszaváltást a MOHU

Az italos palackok új visszaváltási rendszerének első évi tapasztalatairól...

Koreai és japán autók javításában az élen

Magyarországon az Autó Caro Kft. 25 éves tapasztalattal biztosítja...

Továbbra is számos élménnyel várja a látogatókat a Sóvidék

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima-díjas turisztikai szakújságíró ezúttal...