Így köszöntötte június 1-én a fővárosiakat a BYD elektromos busz átadó rendezvényén a BKK munkatársa, aki, mint mondta a járművet két hétig tesztelik a budapesti forgalomban, és ingyenesen lehet kipróbálni.
A BKK munkatársa szerint a 2050-es klímacélokhoz elengedhetetlen, hogy mérsékeljék a károsanyag kibocsátását és javítsák a város légszennyezettségi szintjét. Ennek egyik eszköze lehet, hogy a régi környezetszennyező autóbuszokat új, a jelen és a jövő kihívásainak eleget tevő elektromos autóbuszokkal váltsák ki. Az Arriva busszal közösen 100%-ban elektromos járműveket teszteljen a fővárosban, ennek részeként érkezett Budapestre a BYD elektromos busz. Célja, hogy Budapest és a bolygónk zöldebb legyen.
A BKK munkatársa közölte, hogy fontos számukra, hogy a környezetkímélő alternatívákat népszerűsítsék. Szeretnék, ha a budapestiek minél többször utazhatnának olyan járművel, amely nem ad ki káros anyagot. a 2019- ben elfogadott közgyűlés által elfogadott mobilitási terve szerint jelentős hangsúlyt kap a környezetbarát közlekedések népszerűsítése. Például megújították a budapesti trolibusz flotta, és közel 100 alacsonypadlós villamos közlekedik a városban. Ennek kertében fejlesztik Budapest kerékpáros infrastruktúráját is, amely az egyik legjobb lehetőség arra, hogy károsanyag kibocsátás nélkül közlekedhessünk a fővárosban.
A BKK részéről nem a BYD járművolt az első elektromos busz, mivel folyamatosan több buszt is tesztel a lakosok segítségével, hogy a visszajelzéseik alapján eldönthessék, melyik autóbusszal közlekednek a fővárosiak legszívesebben.
Nemrégiben tesztelték a MAN, illetve a Mercedes Benz Citaro járműveit, és két hete átadták a felújított Mol Bubi elektromos kerékpárparkot is, melyről szintén nagyon pozitív visszajelzést kaptak a használóktól.
Az átadáson szerettünk volna riportot készíteni a busz sofőrével, de szerénysége nem tette ezt lehetővé, ezért a hét éves Martint és kishúgát kértem fel, hogy hasonlítsuk össze az elektromos buszt egy hagyományossal.
Az első nekifutásunk alkalmával ez a tervünk dugába dőlt, ugyanis a tesztelendő busz 06.06-án műszaki okokra hivatkozva nem közlekedett. Kérdeztük a BKK Deák téri jegypénztárban mit lehet tudni róla, de tőlük a „tegnap még működött”, illetve a „lehet nem bírta a pesti utakat” információt kaptuk. Ezután kérdeztük a sajtó munkatársait, akiktől este 9 óra után érkezett válasz, miszerint „Holnap már jár a busz. Sajnos a jármű tesztelés alatt áll, ezért az adatai egyelőre nem nyilvánosak”. Várjuk a tesztelés eredményét, addig is szerettük volna mi is „ellenőrizni” a pesti utakat.
A nyitóképünket a 7éves Martin készítette tabletével.
A hagyományos 105-ös busszal a Béke tértől a Deák térig utaztunk, majd a Clark Ádám tértől a Béke téren ért véget utazásunk.
Az első, ami segítségeimnek feltűnt, hogy szép nagy (12méter hosszú és 76 utas befogadására alkalmas), majd a nagy zöld elektromos jel. Három ajtós, alacsonypadlós, melyet képekkel is jeleznek már rögtön a jármű elején-babakocsi! A teljes hatótávolsága egy feltöltéssel 300Km. Bár magyar városokban már bizonyították, de mi csak a Clark Ádám tértől a Béke térig utaztunk. Az Arriva munkatársa szerint a feltöltéséhez 3-3,5 óra elegendő. Ez a 100% -ra elegendő, és 20% töltöttségig engedik vissza a lemerítést. 348 Kw órás akkumlátor csomag van. A pécsieknél 10 BYD elektromos jármű jár már az utakon, az ő jelzéseik szerint 1 alatt van a Kw óra/ Km – es fogyasztása, ez akkumlátor kapacitásban ez valósan 300.
A jármű ára specifikáció függő. Az elektromos járműveknél inkább élettartamot kell számolni. Az elektromos járművek másfélszer, kétszer annyiba is kerülhetnek, mint a hagyományos meghajtású autóbuszok, az élettartam és a fenntartási költsége jóval alacsonyabbra jön ki hosszútávon, 10 évben számolva jelentős megtakarítást tudnak elkönyvelni.
Tesztelőimmel ebből az információból annyit vettünk észre, hogy a busz közlekedik. A tér nagyon tágas volt, utas alig rajta, így ők szinte az összes ülést kipróbálhatták. Az ülések elrendezése is barátságos volt, mert a szintkülönbségek miatt jól átlátták mi történik elől. A széles, zöld színű ülések kényelmesek voltak és a gyerekek a mókás hangot még este is utánozták, ahogy a jármű jelezte az ajtó nyílását. Az is pozitívumként számított, hogy minden ülésnél volt leszállás jelző gomb. Kifejezetten tetszett a nagy képernyő, amin nem mese jött, így került elő a tablet, amiről a Magyar népmesék kiválóan hallatszott. „A régi busztól ez sokkal-sokkal jobb, mert nem csak, hogy nem volt olyan büdös füstje, de a busz szebb is és finom benne a levegő.”- dicsérte a járművet a 4éves Mimike.
Kis tesztelőim szeretnék még sokáig használni a járművet, vagyis mi még biztosan fordulunk vele egy kört!