A környezettudatosság a missziójuk: a Ne pazaroljban jártunk

Megosztás

A Fő utca 79. szám alatti Ne pazarolj zero waste shop and café tulajdonosai 5 éve nevelik a budai lakosokat a környezettudatos vásárlásra.

Nemes Rékával, az üzlet egyik vezetőjével beszélgettünk az elmúlt 5 év tapasztalatairól.

Mikor nyílt meg a bolt és milyen indíttatásból?

2018 októberében nyitottuk meg a boltot, amit egy barátnőmmel, mostani kollégámmal együtt gondoltunk ki. Korábban mindketten cserkészek voltunk, a természet szeretete és tisztelete meghatározta a gyerekkorunkat. Amikor beléptünk a munka világába, sajnos ez a létforma háttérbe szorult, azonban a gyermekeink megszületésével újra felismertük, hogy ez az, amivel foglalkoznunk kell. Segíteni szeretnénk az embereknek abban, hogy minél könnyebben tudjanak egészséges élelmiszereket vásárolni hulladékmentes módon. Mi magunk lejártuk a lábunkat, hogy mindent beszerezzünk a megfelelő helyről, s eközben merült fel bennünk a kérdés: hogy lehetne mindezt egy helyen megoldani? Így született meg a Ne pazarolj csomagolásmentes boltunk a Fő utcában, ahol a vevőink ellenőrzött alapanyagokat vihetnek haza, amelyek pálmaolajmentesek, kesudiómentesek, csomagolásmentesek és hazai termelők árui.

A nyitás után mennyi idő kellett, hogy a vásárlók megismerjék Önöket?

2018-ban, amikor megnyitottunk, nagyon hamar megszerettek minket, és elkezdtek hozzánk rendszeresen járni. Belőlük nőttek ki a törzsvendégeink. A COVID-dal viszont lecsökkent a vásárlói közönség. A pandémia alatt megfelelő keretek között nyitva tudtunk maradni, webshopot működtettünk, átvészeltük ezt a nehéz időszakot. Viszont sajnos a COVID után érezhetően megcsappant a vásárlóközönségünk, ez a mai napig is érezhető. Két éve jóval kevesebben járnak hozzánk, mint korábban, miközben a Ne pazarolj boltnak pont a spórolás a célja, hiszen csak annyit vesz meg a vásárló, amennyire szüksége van. Azzal tudnak a vevők spórolni, hogy kevesebbet vásárolnak. Nem jár le a termék szavatossága, nem romlik meg otthon a szekrényben, hiszen nem kell megvenniük egy liter olajat vagy egy csomag tésztát, ők adagolják a mennyiségeket tetszőlegesen.

A webshop még működik?

A webshopunkat pár nap múlva fogjuk megszüntetni, annyira kevés az online vásárlás, hogy nincs értelme fenntartani. Jelenleg nagyon megérezzük a gazdasági válságot. Hiszünk a Ne pazarolj környezettudatos filozófiájában, a legjobb termékeket igyekszünk idehozni széles választékban. Bízunk benne, hogy újra megnő az érdeklődés a boltunk iránt.

Mit vásárolnak leginkább a vevők?

Amit nagyon szeretnek, azok az édességeink, de ami állandóan keresett, az az ecet, a zabpehely és a természetes növényi alapanyagú tisztítószerek.

A vevők hozzák magukkal az edényeiket?

Igen, a vevők nagy része hozza magával azt az edényt, amiben otthon tárolja az árut. Aki nem hoz, az vásárolhat nálunk üveget, papírzacskót, vászontáskát.

Több csomagolásmentes boltban voltam már, de azt hiszem, hogy ezidáig ennek a boltnak a legnagyobb a termékkínálata. Ezt hogyan érik el?

Első körben azokat a termékeket szereztük be, amelyeket szerettünk volna a saját háztartásunkban használni csomagolásmentesen, majd folyamatosan a vásárlók igényei szerint feltöltöttük az árukat. Nagyon sokáig volt a boltban zöldség- és gyümölcsáru is, de nem tudtuk megoldani, hogy ezeket megfelelően frissen tartsuk, ezért ezt megszüntettük. E helyett a Zsámboki biokertből lehet rekeszekben rendelni zöldséget és gyümölcsöt, csütörtökönként átvevőpontként működünk, érte jöhetnek nálunk a vevők. Tejtermékeink is vannak, illetve olajok, aszalványok fűszerek, lisztek, gabonák, sütik, borok, üdítők, magvak, tisztítószerek, háztartási szerek, és bővítettük a kínálatunkat nagyon jó minőségű szépségápolási szerekkel is. A termékeink 80-90%-át magyar kistermelőktől szerezzük be.

Főleg a kerületből érkeznek önökhöz a vásárlók?

Teljesen vegyes a vevőkörünk, sokan jönnek hozzánk a kerületből, de meglepődünk néha, amikor olyan II. kerületi lakos tér be hozzánk, aki a közelben lakik, s eddig még nem fedezte fel a boltot. Vannak törzsvásárlóink, akik messzebbről, például Vácról érkeznek hozzánk. Ők havonta egyszer jönnek, de akkor egy nagyobb bevásárlást végeznek.

A korosztályt tekintve mi a jellemző, kik vásárolnak Önöknél?

Teljesen széles skálán mozognak a vevőink a korosztályt tekintve. Sok a fiatal, a középkorú vásárló, de az idősebbek is szívesen vásárolnak nálunk. Az idősebb generációnak nem volt új a bolt filozófiája, azt mondták, hogy olyan, mint a gyerekkorukban a szatócsbolt. Ők még ismerték ezt. Legnagyobb számban a családosok vásárolnak a boltunkban.

Van-e kapcsolatuk a többi csomagolásmentes bolttal?

Igen, sok csomagolásmentes bolttal vagyunk kapcsolatban, meetingeket is tartunk, próbáljuk egymást segíteni.

Milyen terveik vannak a jövőre nézve?

Egyelőre az életben maradás a legfőbb célunk. Több programot próbáltunk már szervezni az üzletben, mivel a galérián erre is lenne lehetőség, de nem volt rá nagy érdeklődés. Próbáltunk szemléletformáló workshopokat, előadást tartani, de sajnos kevesen jöttek el. Van egy kerámia workshopunk, amit rendszeresen megtartunk. Megpróbálunk újítani ötletekkel, de egyelőre a termékek terén hozott újításaink a legsikeresebbek. Kávézóként is működünk, nagyon kellemes 2-4 fős terasszal várjuk a vendégeinket. Törekszünk arra, hogy minél több emberhez eljusson ez a szemlélet, és minél több embernek tudjunk segíteni abban, hogy változtatni tudjon a saját környezetében a lehetőségeihez mérten.

Aktuális

Ilyen érzéki még sosem volt a gasztronómia

A divat és a konyhaművészet találkozását mutatja be Molnár...

Megjelent a KCSP új kiírása, mutatjuk a célországokat!

​Megjelentek a Kőrösi Csoma Sándor-program és a Petőfi Sándor-program...

Magyar fiatalok nélkül nincs magyar jövő

A Nemzetpolitikai Államtitkárság a jövőben is mindent megtesz a...

Az év eddigi legforgalmasabb hosszú hétvégéje volt a pünkösdi

Mintegy 280 ezer vendég közel 530 ezer vendégéjszakát töltött...