„Helló Budapest!”

Megosztás

 Így köszöntötte június 1-én a fővárosiakat a BYD elektromos busz átadó rendezvényén a BKK munkatársa, aki, mint mondta a járművet két hétig tesztelik a budapesti forgalomban, és ingyenesen lehet kipróbálni.

Fotó: Örmény Viktória

A BKK munkatársa szerint a 2050-es klímacélokhoz elengedhetetlen, hogy mérsékeljék a károsanyag kibocsátását és javítsák a város légszennyezettségi szintjét. Ennek egyik eszköze lehet, hogy a régi környezetszennyező autóbuszokat új, a jelen és a jövő kihívásainak eleget tevő elektromos autóbuszokkal váltsák ki. Az Arriva busszal közösen 100%-ban elektromos járműveket teszteljen a fővárosban, ennek részeként érkezett Budapestre a BYD elektromos busz. Célja, hogy Budapest és a bolygónk zöldebb legyen.

Fotó: Örmény Viktória

A BKK munkatársa közölte, hogy fontos számukra, hogy a környezetkímélő alternatívákat népszerűsítsék. Szeretnék, ha a budapestiek minél többször utazhatnának olyan járművel, amely nem ad ki káros anyagot. a 2019- ben elfogadott közgyűlés által elfogadott mobilitási terve szerint jelentős hangsúlyt kap a környezetbarát közlekedések népszerűsítése. Például megújították a budapesti trolibusz flotta, és közel 100 alacsonypadlós villamos közlekedik a városban. Ennek kertében fejlesztik Budapest kerékpáros infrastruktúráját is, amely az egyik legjobb lehetőség arra, hogy károsanyag kibocsátás nélkül közlekedhessünk a fővárosban.

A BKK részéről nem a BYD járművolt az első elektromos busz, mivel folyamatosan több buszt is tesztel a lakosok segítségével, hogy a visszajelzéseik alapján eldönthessék, melyik autóbusszal közlekednek a fővárosiak legszívesebben.

Karácsony Gergely a Mol Bubi átadóján, Fotó: Örmény Viktória

Nemrégiben tesztelték a MAN, illetve a Mercedes Benz Citaro járműveit, és két hete átadták a felújított Mol Bubi elektromos kerékpárparkot is, melyről szintén nagyon pozitív visszajelzést kaptak a használóktól.

Mol Bubi átadó, kollégák Fotó: Örmény Viktória

Az átadáson szerettünk volna riportot készíteni a busz sofőrével, de szerénysége nem tette ezt lehetővé, ezért a hét éves Martint és kishúgát kértem fel, hogy hasonlítsuk össze az elektromos buszt egy hagyományossal.

Az első nekifutásunk alkalmával ez a tervünk dugába dőlt, ugyanis a tesztelendő busz 06.06-án műszaki okokra hivatkozva nem közlekedett. Kérdeztük a BKK Deák téri jegypénztárban mit lehet tudni róla, de tőlük a „tegnap még működött”, illetve a „lehet nem bírta a pesti utakat” információt kaptuk. Ezután kérdeztük a sajtó munkatársait, akiktől este 9 óra után érkezett válasz, miszerint „Holnap már jár a busz. Sajnos a jármű tesztelés alatt áll, ezért az adatai egyelőre nem nyilvánosak”. Várjuk a tesztelés eredményét, addig is szerettük volna mi is „ellenőrizni” a pesti utakat.

A nyitóképünket a 7éves Martin készítette tabletével.

Fotó: Örmény Viktória

A hagyományos 105-ös busszal a Béke tértől a Deák térig utaztunk, majd a Clark Ádám tértől a Béke téren ért véget utazásunk.

Fotó: Örmény Viktória

Az első, ami segítségeimnek feltűnt, hogy szép nagy (12méter hosszú és 76 utas befogadására alkalmas), majd a nagy zöld elektromos jel. Három ajtós, alacsonypadlós, melyet képekkel is jeleznek már rögtön a jármű elején-babakocsi! A teljes hatótávolsága egy feltöltéssel 300Km. Bár magyar városokban már bizonyították, de mi csak a Clark Ádám tértől a Béke térig utaztunk. Az Arriva munkatársa szerint a feltöltéséhez 3-3,5 óra elegendő. Ez a 100% -ra elegendő, és 20% töltöttségig engedik vissza a lemerítést. 348 Kw órás akkumlátor csomag van. A pécsieknél 10 BYD elektromos jármű jár már az utakon, az ő jelzéseik szerint 1 alatt van a Kw óra/ Km – es fogyasztása, ez akkumlátor kapacitásban ez valósan 300.

A jármű ára specifikáció függő. Az elektromos járműveknél inkább élettartamot kell számolni. Az elektromos járművek másfélszer, kétszer annyiba is kerülhetnek, mint a hagyományos meghajtású autóbuszok, az élettartam és a fenntartási költsége jóval alacsonyabbra jön ki hosszútávon, 10 évben számolva jelentős megtakarítást tudnak elkönyvelni.

Tesztelőimmel ebből az információból annyit vettünk észre, hogy a busz közlekedik. A tér nagyon tágas volt, utas alig rajta, így ők szinte az összes ülést kipróbálhatták. Az ülések elrendezése is barátságos volt, mert a szintkülönbségek miatt jól átlátták mi történik elől. A széles, zöld színű ülések kényelmesek voltak és a gyerekek a mókás hangot még este is utánozták, ahogy a jármű jelezte az ajtó nyílását. Az is pozitívumként számított, hogy minden ülésnél volt leszállás jelző gomb. Kifejezetten tetszett a nagy képernyő, amin nem mese jött, így került elő a tablet, amiről a Magyar népmesék kiválóan hallatszott. „A régi busztól ez sokkal-sokkal jobb, mert nem csak, hogy nem volt olyan büdös füstje, de a busz szebb is és finom benne a levegő.”- dicsérte a járművet a 4éves Mimike.

Martin és Mimike, Fotó: Apuka

Kis tesztelőim szeretnék még sokáig használni a járművet, vagyis mi még biztosan fordulunk vele egy kört!

Aktuális

Egymilliót nyerhetnek a középiskolások

A Határtalanul Középiskolai Vetélkedő új alapszakaszára március 31-ig jelentkezhetnek...

Döntős a magyar csapata a Bocuse d’Or-on

Március 19-20-án a norvégiai Trondheim adott otthont a Bocuse...

Megjelent a Magyar néphit- és népszokás kötet

A Magyar néphit- és népszokásban a Szendrey szerzőpáros saját...

Az alvás világnapja: középpontban a hotelek

A Magyar Tudományos Akadémián (MTA) adták át az Alvásbarát...

A Magyar Királyság ezeréves határát járja be a zarándokvonat

Idén 17. alkalommal indul útnak május 17-én a csaknem...