Életbe lépett az előszezoni menetrend a MÁV-nál

Megosztás

Sűrűbb eljutást és minőségibb szolgáltatást nyújt a MÁV-START a Balatonhoz utazóknak

Egyre népszerűbb a Balaton a tavaszi és az őszi időszakban is. Már ilyenkor is feltöltődést, kikapcsolódást nyújtó kirándulóhelyek, gasztronómiai és kulturális élmények várják a turistákat, ezért a MÁV-START már nem csak a vakáció idején, hanem előtte egy hónappal sűríti a Balaton partjához tartó járatok indulását és magasabb szintű szolgáltatást nyújt a járműfejlesztéseknek, felújításoknak köszönhetően.

Május 17-től a nyári menetrend kezdetéig, június 19-ig előszezoni menetrend szerint közlekednek a vonatok Budapest és a Balaton között. A szezonon kívüli időszakhoz képest gyakoribb eljutást kínál a MÁV-START, InterCity kocsik is közlekednek és a déli parton étkezőkocsi teszi teljesebbé a komfortot. Az előszezonban a Siófok és Balatonmáriafürdő környéki üdülőövezetek kisebb forgalmú megállóiban is sűrűbben állnak meg vonatok, és közvetlenül elérhetővé válnak Budapestről: Balatonaliga, Balatonvilágos, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak alsó, Balatonszéplak felső, Zamárdi felső, Szántód, Balatonlelle felső, Fonyódliget, Bélatelep, Alsóbélatelep, Balatonfenyves alsó, Máriahullámtelep, Máriaszőlőtelep megállóhelyeket érinti.

Idén május második felétől az időjárás javulásával és az átoltottság előrehaladásával, illetve a járványügyi korlátozások enyhítésével, feloldásával valószínűsíthető, hogy a belföldi turizmus és az ezzel járó mobilitási igény ismét magas lesz. A vasúttársaság új előszezoni menetrendje lehetővé teszi, hogy Balatonhoz utazók közül minél többen a kényelmes, versenyképes és környezetbarát vasúti utazást válasszák.

z utasokat a korábbihoz képest sűrűbb közlekedéssel, InterCity kocsikkal és a déli parton már az előszezonban is étkezőkocsival várja a vasúttársaság. Tavaly ősz óta Budapest és a Balaton déli partja között óránként indulnak a Tópart és Balaton InterCity vonatok felváltva Keszthely, illetve Nagykanizsa felé. Az előszezoni menetrend bevezetésétől a Budapest és Keszthely között kétóránként közlekedő Balaton InterCity vonaton május 17-től már étkezőkocsi és 1. osztályú kocsi is lesz, így az utazás még kényelmesebbé válik. A vonatok 1. és 2. osztályú InterCity-kocsijába kedvező árú, 300 forintos helyjegy váltható,  amelyet a hétvégi csúcsidőszakban elővételben érdemes megvenni.

Az étkezőkocsi-szolgáltatás a hatályos járványügyi szabályok alapján indul el a Balaton InterCity vonatokban. A védettségi igazolvánnyal rendelkező utasok a fedélzeten is fogyaszthatnak a frissített étlap kínálatából. A tavalyi szezon tapasztalatai alapján olyan új ételek kerülnek a kínálatba, amelyeket az utasok a tapasztalatok szerint több alkalommal kerestek és szívesen fogyasztottak volna, ilyen például a balatoni halászlé vagy a paprikáscsirke. Másrészt a szerviz, a kiszolgálás színvonala is javul, valamint az egészséges életmódot kedvelők és az alapanyag-intoleranciával élők is találhatnak számukra megfelelő fogást az új kínálatban (pl. tonhalsaláta, gluténmentes START Burger).

Az április 11-i menetrendmódosítástól a Helikon InterRégió vonatokkal már nem csak Kaposvár, hanem napi egy vonatpárral Pécs felől is a korábbinál jóval könnyebben érhető el a Balaton déli partja alacsonypadlós, klímás Desiro motorvonatokkal. A vonatok az előszezoni menetrendtől Balatonfenyves alsó helyett Máriahullámtelep megállóhelyen fognak megállni, jobban kiszolgálva az üdülőövezeteket.

Északi part

A Balaton északi partján a vasúti közlekedés május 30-ig szünetel, Székesfehérvár és Balatonfüred között pótlóbusz szállítja az utasokat a villamosítás miatt. Az előszezon további részében, május 31-től már nem kell átszállni, közvetlen vonatok közlekednek majd Budapesttől Tapolcáig. Ekkortól a nyári menetrend kezdetéig az északi partra a korábbi évekből jól megismert járatokkal lehet utazni. A Kék Hullám sebesvonatok kétóránként közlekednek Budapest-Déli és Tapolca között, a Katica sebesvonatok hétvégén kétóránként közlekednek a Déli pályaudvar és Balatonfüred között, hétköznap naponta két pár vonat közlekedik. Pénteken és hétvégén Tekergő gyorsvonatok is közlekednek a Déli és Tapolca között.

A felsővezeték bekapcsolásáig, villanymozdonyokat Székesfehérváron cserélik dízelre, ezen műveletet a nyári menetrend bevezetésétől (június 19-től) már Balatonfüreden végzik el. Így akkortól negyed órával rövidül majd a menetidő, és a dízelmozdony helyett csendesebb, környezetbarátabb villamosvontatással, valamint FLIRT motorvonatokkal lehet eljutni a Balaton északi fővárosába. A villamosítás eredményeképpen sűrűbb és gyorsabb eljutást kínál a vasútvállalat június 19-től.

Javasolt járatok a kerékpárosoknak

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a Magyar Közút által végzett forgalomszámlálás alapján, míg korábban a szabadidős és turisztikai célú biciklizés lendületes bővülése volt jellemző, a 2020-as mérés szerint negyedével-harmadával többen pattantak nyeregbe a hétköznapokon. A legnagyobb, 76 százalék feletti átlagos növekedést a Balatonnál és a Tisza-tónál tapasztalták. A felmérés látványosan visszaigazolja a kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések indokoltságát, a környezetkímélő közlekedési módot népszerűsítő hatásaikat is. A nagy kiterjedésű síkvidéki területekkel és tömegeket vonzó turisztikai célpontokkal rendelkező megyékben továbbra is az átlagosnál magasabb a kerékpáros forgalom, Fejér, Somogy és Zala megyékre a szabadidős kerekezés túlsúlya jellemző. Mint az elemzés is rávilágít, sokan veszik célba a balatoni kerékpárutakat, számukra is kedvező ajánlatokkal készül a MÁV-START.

A Déli->Parti sebesvonatokon legalább 8 kerékpárhely áll rendelkezésre. Ezen felül egyes vonatok a hétvégi időszakban nagy befogadóképességű (32-36 kerékpár szállítására alkalmas) kocsival közlekednek az előszezonban. Ezekkel a vonatokkal érhető el a balatoni bringakörút, a legkönnyebben, Balatonaligáról indulhatnak kerékpározni. Elsősorban ez a vonat javasolt a kerékpárosoknak, csoportoknak.

Budapest és a Balaton déli partja között óránként indulnak a Tópart és Balaton InterCity vonatok, amiken 8-8 kerékpár szállítása lehetséges. Ezeken a vonatokon kötelező a kerékpárhely foglalása, ezért javasolt a jegyek megvásárlása elővételben, akár az utazást megelőző napon.

A Balaton északi partján a vasúti közlekedés május 30-ig szünetel, Székesfehérvár és Balatonfüred között az utasokat a villamosítás miatt pótlóbusz szállítja, melyeken a kerékpárszállítás nem lehetséges. Az északi part települései kerékpárral a Déli->Parti sebesvonatokkal érhetőek el Balatonaliga és Szántód (Tihanyrév) felől kerékpározva, vagy a Göcsej és Bakony InterCity vonatokkal Veszprém felől, a Veszprém—Balatonalmádi kerékpárúton át.

Május 31-től Budapest és Balatonfüred között kétóránként nagy befogadóképességű kerékpáros kocsival közlekedik a Kék Hullám InterCity. A vasúttársaság a kerékpárosok számára ajánlja a hétvégéként nagy befogadóképességű kerékpáros kocsival közlekedő Tekergő gyorsvonatok igénybevételét, melyekkel a keleti medence települései, Balatonakarattya, Balatonkenese és Balatonfűzfő érhetők el.

A Budapest és Balatonfüred közötti Katica sebesvonatokon a kerékpárszállítás kevésbé javasolt, a rendelkezésre álló vonatonkénti 4-8 hely csak kerékpárhelyjeggyel vehető igénybe.

A Velencei-tavat érintő fontos fejlesztés, hogy kifejezetten a kerékpárosok számára május 22-től plusz vonatot indít a Déli pályaudvarról Székesfehérvárra a MÁV-START a hétvégi napokon G30 jelzéssel. Ezekben nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsi is közlekedik, így a kerékpárosoknak, csoportoknak ezen vonatok igénybevételét javasolja a vasúttársaság, mivel a G43-as és a Z30-as vonatokon a kerékpáros férőhelyek száma korlátozott. A közvetlen G30-as vonatok 8:40-kor és 9:40-kor indulnak a Déli pályaudvarról, visszafele Székesfehérvárról 17:23-kor és 18:23-kor (Velencéről 17:41-kor és 18:41-kor).

A nyári balatoni utasforgalom minőségi kiszolgálását az elmúlt években a vasúttársaság a lehetőségeihez mérten folyamatosan fejlesztette, melynek hatása a balatoni utasforgalom növekedésében is megmutatkozik. Tavaly a koronavírus-járvány miatt ugyan csökkent a tavalyi nyári szezon forgalma, de így is több mint 1,7 millióan utaztak vonattal a magyar tengerhez.  Rekordot döntött a kerékpárosok száma, közel 88 ezren vették igénybe a szolgáltatást.  A tavaly először bevezetett Balaton24 és Balaton72 nevű, tó körüli korlátlan utazást biztosító, egy, illetve három napra szóló jegytípust mintegy 17 ezer utas választotta. Idén május 1-jétől újra elérhetők a Balaton24 és Balaton72 napijegyek. Erről itt olvasható részletesebb tájékoztatás: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/balatoni-es-tisza-tavi-szolgaltatasfejlesztes-fokuszban-kerekparos

Az idei nyári szezonra a korábbi éveknél is több fejlesztéssel készül a vasúttársaság a szolgáltatási minőség jelentős javítása érdekében.

Aktuális

Tovább növelné a visszaváltást a MOHU

Az italos palackok új visszaváltási rendszerének első évi tapasztalatairól...

Koreai és japán autók javításában az élen

Magyarországon az Autó Caro Kft. 25 éves tapasztalattal biztosítja...

Továbbra is számos élménnyel várja a látogatókat a Sóvidék

Dr. Kiss Róbert Richard Prima Primissima-díjas turisztikai szakújságíró ezúttal...

Május végéig tart a Fülemülék éjszakája programsorozat

Idén is megrendezik a Fülemülék éjszakája országos rendezvénysorozatot: a...

Az áramszámla határozza meg, hogy érdemes-e napelemet és energiatárolót telepíteni

A Csabacast alumíniumöntvényeket készítő cég telephelyén egy már meglévő...