Jelentős piaci erő eljárás keretében vizsgálta a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a szabályozási energiapiacon tavasszal bekövetkezett áremelkedést. A hivatal 2021. október 21-én lezárta vizsgálatát és megállapította, hogy a kiegyenlítő szabályozási piac részpiacai nagyon koncentráltak, a szereplők olyan nagy piaci részesedéssel bírnak, amely lehetőséget ad erőfölényes árazásra. A MEKH ennek megakadályozására úgynevezett iparági határköltség alapú árképzést írt elő a piac egészére vonatkozóan.
A MEKH alapfeladata a hatékony és fenntartható villamosenergia-piaci verseny előmozdítása. Jelentős piaci erő eljárást a hivatalnak abban az esetben kell lefolytatnia, ha olyan körülmény jut a tudomására, amely arra utal, hogy a verseny valamely piacon azért nem kellően hatékony, mert az adott egyes piaci szereplők olyan erőfölénnyel bírnak, amely alkalmas a versenyt akadályozó, korlátozó vagy torzító magatartás kifejtésére. Erre az eljárásra azért volt szükség, mert a Hivatal 2021. februárjától a piaci kondíciók változásával nem indokolható, túlzott áremelkedést tapasztalt a kiegyenlítő szabályozási energia piacán.
A kiegyenlítő energiadíjat azoknak a kereskedőknek és villamosenergia-termelőknek kell megfizetniük, amelyek nem tudják pontosan előre jelezni, hogy egy adott negyedórában mennyi lesz a termelésük, vagy az általuk ellátott felhasználók fogyasztása. E költségek túlzott emelkedése közvetlenül e piaci szereplők jövedelmezőségét rontja, a kisebb szereplőknél likviditási problémákat is okozhat. Ha azonban hosszabb időszakon keresztül fennmarad, a költségek emelkedése beépül az árakba is, így közvetlenül növeli az ipari felhasználók villamosenergia-költségeit.
A MEKH részletes piacelemzése arra a következtetésre jutott, hogy a kiegyenlítő szabályozási piac részpiacai nagyon koncentráltak, a nagy szereplők olyan nagy piaci részesedéssel bírnak, amely lehetőséget ad erőfölényes árazásra. További problémát jelent, hogy azok a kereskedelmi szabályok, amelyek 2021. januárjától európai uniós előírások alapján kerültek bevezetésre, a hazai koncentrált piacszerkezet mellett lehetőséget adnak arra, hogy a nagyok árazási lépéseire minden piaci szereplő azonnal reagáljon. Így a szereplők közötti formális koordináció nélkül is előfordulhat, hogy egymást követve minden szereplő a versengő piaci árszint fölötti árajánlatot ad.
Tekintettel arra, hogy a MEKH megállapítása szerint a piaci erőfölényes árazás kialakulásának lehetősége az érintett piac egészére fennáll, a hivatal a piac egészére vonatkozó kötelezést hozott, amit a piac működtetőjének, a MAVIR-nak kell implementálnia a vonatkozó piaci szabályok módosításával. A hivatal kötelezése az úgynevezett iparági határköltség alapú árképzést írt elő, ami azt jelenti, hogy amikor a kötelezés aktiválásra kerül, a MAVIR legfeljebb az adott részpiacon legdrágábban működő technológia költségszintjénél nem magasabb árú ajánlatokat fogadhat be, az ennél drágább ajánlatok árát is erre a szintre kell módosítania. Ezt a kötelezést azokban az órákban kell érvényesíteni, amikor az adott piacon magas a piaci koncentráció, és így fennáll az erőfölényes árazás lehetősége.
November elsejétől a leszabályozási energia piacán -70 FT/kWh szinten, a felszabályozás irányában pedig a kézi aktiválású frekvenciaszabályozási termékek esetében 162 FT/kWh, az automatikus aktiválású frekvenciaszabályozási termékek esetében 260 FT/kWh szinten határozta meg a MEKH az iparági határköltség szintjét. A földgáz- és a szén-dioxid-kvóta árának elmúlt időszakban tapasztalt nagy ingadozása érinti e költségeket is, ezért a hivatal havonta felülvizsgálja a fenti értékeket.
A hivatal egyben arról is döntött, hogy ha egy szabályozásienergia-szolgáltató költségei mégis meghaladnák a hivatal által meghatározott iparági határköltség nagyságát, akkor költségkompenzációs eljárásban igényelheti a teljes költsége megtérítését. Így a kötelezés minden piaci szereplő számára mindig biztosítja a költségek megtérülését, csak a piaci erőfölényes árazás lehetőségét korlátozza.
A MEKH határozata elérhető itt.